مقالات

پذیرایی مجالس رسمی و تشریفاتی ( قسمت دوم)

توسط آبان 17, 1396 بدون نظر

در مقاله ی شماره ی یک به نحوه ی پذیرایی مجالس و برخی از آداب مخصوص مهمانی های تشریفاتی اشاراتی شد. در این مقاله از سایت کلینکس cleanx.ir ، قصد داریم بیشتر در رابطه با تشریفات محیط های رسمی و اداری نکاتی را مطرح نماییم.

پذیرایی مجالس رسمی و تشریفاتی ( قسمت دوم) ، پذیرایی ، پذیرایی مجالس ، نظافت منزل

پذیرایی مجالس رسمی و تشریفاتی

 

موارد بسیاری در مورد آداب پذیرایی و تشریفات اداری هست اما آنچه که حائز اهمیت بیشتری ست این است که بسته به نوع مراسم و میزان رسمیت محیط کار٫این آداب ممکن است کم و زیاد شده و رسمیت کمتر و یا بیشتری پیدا کنند.

همچنین تعداد و نوع صندلی ها٫ تعداد و نوع ظروف غذا٫ نوع نوشیدنی ها و … نیز به میزان رسمیت مجلس بستگی دارد.

از جمله آداب مهم پذیرایی در زمان ورود مهمانان و استقبال از آنها دست دادن است. شما به عنوان میزبان می بایست برای دست دادن پیش قدم شوید و ابراز خوشحالی نمایید و آنها را برای ورود به محل مناسب راهنمایی بفرمایید. در هنگام قدم زدن با مهمانان٫ مهمان یا مدیر یا افرادی که سمت بالایی دارند٫ سمت راست شما باشند.

به خاطر داشته باشید که به منظور حفظ پرستیژ مهمانی و رفع هرگونه کم و کاستی٫ می بایست در میانه و پایان صرف غذا٫ از مهمانان و سایر افراد در رابطه با کاستی ها و احتیاجاتشان سوال بپرسید. « هرگونه کم و کاستی احساس می کنید٫ بفرمایید تا اساعه مهیا شود»

گفتن این جمله می تواند به بهبود پذیرایی  و آرامش خاطر میهمانان شما کمک کند.

بهتر است پیش از آنکه مهمانان برای صرف غذا آماده شوند و به محل مورد نظر بیایند٫ تمامی موارد از جمله ظروف و ملزومات صرف غذا را چک کنید تا در حضور مهمانان رفت و آمد نکنید و بارها جا به جا نشوید و بهتر است همواره غذا و نوشیدنی ها را به میزان بیشتری نسبت به تعداد افراد درست کنید تا ظروف خالی نمانند.

نوشیدنی ها و غذا ها را چک کنید تا متناسب با تعداد افراد٫نوع مراسم٫ و متناسب با فصل باشند.

به یاد داشته باشید که گاهی به عنوان میزبان  به جهت اینکه سریعتر فرآیند غذاخوردن را به اتمام برسانیم و به امور مهمتری با مهمانان بپردازیم٫ پس از پایان غذاخوردن خودمان٫ بلند میشویم و توجهی به سایرین نمی کنیم. این اشتباه بزرگی است که ممکن است منجر به سوتفاهم شود و شاید مهمانانی که همچنان مشغول غذا خوردن هستند ٫ این کار را بی احترامی تلقی کنند.

بنابراین ابتدا مطمئن شوید که همگی دست از غذا خوردن کشیده اند و سپس از جایتان بلند شوید.

از برگزاری مهمانی و آمدن مهمانان و مدعوین ابراز خرسندی نمایید و تاکید کنید که حضور هرکدام از افراد مایه ی مسرت و خوشحالی شماست.

تعارف کردن یکی ازعاداتی است که ایرانیان دارند که نشانه ی احترام به مهمان و گاهی به منظور حفظ آداب پذیرایی و مدیریت مراسم به نحو احسن می باشد اما به خاطر داشته باشید در مراسم رسمی و اداری این کار باید محدود شود. به نحوی که یک بار در ابتدای صرف غذا و به صورت دسته جمعی تعارف کنید و اگر در میانه ی غذا متوجه شدید که فرد خاصی چندان متمایل به خوردن غذا نیست و یا به چیزی دسترسی ندارد٫ مجددا به صورت اختصاصی وی را مخاطب قرارداده و تعارف کنید. اما اگر همین اخلاق پسندیده به کرات اتفاق بیفتد٫ مراسم را از رسمیت خارج کرده و ممکن است مهمانان را موذب کرده و نتیجه ی معکوسی داشته باشد.

 به طور معمول در هنگام صرف غذا ممکن است صحبتهای متفرقه و یا کاری مطرح شود که بهتر است هم خود میزبان و هم مهمانان این کار را مدیریت کرده و چندان طولانی و پراکنده صحبت نکنند و این کار را به بعد از صرف غذا و هنگام پذیرایی های فرعی (صرف چای و …) محول نمایند.

هنگام خروج میهمانان ٫آنها را تا جایی که به طور قطع از شما خداحافظی می کنند بدرقه کرده حتی اگر ابراز کنند که مسیر را میشناسند و مجددا برای حضور و همراهیشان از آنها تقدیر نمایید.

در تمامی مراحل پذیرایی به عنوان میزبان٫ با صدای رسا و نه خیلی بلند٫ محکم و با اقتدار و نه با غرور برخورد نمایید و با حرکات و نوع سخنان خودتان آرامش و صلابتتان را به مهمانان منتقل کنید چرا که مراسم اداری معمولا اهدافی به غیر از صرف غذا و ماهیت خود مهمانی دارد و اغلب به منظور آشنایی افراد و تحلیل شخصیت ها و مقامات برگزار میشوند.

 

برای ثبت سفارش خدمات مورد نظر خود را انتخاب کنید:

سفارش نظافت محل کار

سفارش نظافت مشاعات

 

کلینکس را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

تلگرام:

https://t.me/cleanx_ir

اینستاگرام:

http://Instagram.com/cleanx.ir

توییتر:

آپارات:

http://Aparat.com/cleanx.ir

گوگل پلاس:

http://Plus.google.com/113312696005245938891

تماس با کلینکس